شنبه 1 خرداد 1395برچسب:, :: 11:48 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور كتاب‌هاي «اعترافات غلامان»، «سوران سرد»، «مرگ از من فرار مي‌كند»، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» و «رفتم بالا انار بود» را در قالب سومين سري از كتاب‌هاي طرح «كتاب‌خوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ معرفي كرد.

به گزارش لیزنا، كتاب‌هاي «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي، «سوزان سرد» نوشته جواد افهمي، «مرگ از من فرار مي‌كند» نوشته فرهاد خضري، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان و «رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز در قالب سومين سري از كتاب‌هاي طرح «كتاب‌خوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ از سوي معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و در راستاي اجراي منويات مقام معظّم رهبري(دام ظله العالي) در خصوص لزوم معرفي و در اختيار گذاشتن كتاب خوب و سالم براي پرورش فكري جامعه و نيز اقدام عملي در مسير اجراي سياست‌هاي سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفي شدند.

هر ماه چند عنوان كتاب از ميان كتاب‌هاي منتشر شده در سال ۹۴ و ۹۵ در موضوعاتي همچون: سبك زندگي ايراني اسلامي، كتاب‌هاي متناسب با مناسبت‌‎هاي ملي و مذهبي و همچنين عناوين جذاب در حوزه كودك و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌هاي مختلف انتخاب و معرفي مي‌شوند تا ضمن ارتقاي ميزان نرخ مطالعه مفيد، برخي معضلات فرهنگ و اجتماعي نيز در سايه‌ آگاهي‌رساني كتاب‌ها مرتفع شود.

 

گفتني است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

خلاصه‌اي از معرفي كتاب‌هاي كتاب‌خوان خرداد‌ماه ۱۳۹۵ به شرح زير است:

 

«اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / ۱۲۰ صفحه

این كتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام ‌سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را كه در سال‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌كنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این كه آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی‌ضحاك مأموریت می‌یابند كه به مدینه بروند و علی بن موسی(ع) را برای پذیرش ولیعهدی كه در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند كه فقط اطاعت می‌كردند. علی‌بن موسی(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اكرم(ص) می‌روند‌ و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی كه آگاهی داشتند كه این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می‌دانستند كه در غربت به شهادت خواهند رسید.

 

«سوزان سرد» نوشته جواد افهمي / انتشارات سوره‌مهر / ۴۶۷ صفحه

«سوران سرد» قصه جنگ است، اما بیش و پیش از آن که به جنگ عراق با ایران بپردازد، تصویر دو جنگ دیگر را پیش روی مخاطب می‌گشاید؛ جنگ انسان با طبیعت و جنگ انسان با تمناهای نفس. افهمی در این رمان، چنان سرما و زمستان کُشنده منطقه سوران را با استادی ترسیم می کند که مخاطب این سرما را تا مغز استخوان خود احساس می‌کند. از سوی دیگر هم به ترس‌ها و تردیدهای آدمیانی می‌پردازد که در برابر خواهش نفس و تعلقات دنیوی قرار گرفته‌اند.

با این همه، رمان «سوران سرد» در ستایش ایمان و اراده است؛ ایمان و اراده سربازان و نظامیانی که در برابر این طبیعت بی‌رحم و خشن سر خم نمی‌کنند و به نفسانیات خود لگام می‌زنند. افهمی اما همه اینها را بدون افتادن به دام شعار و کلی‌گویی روایت کرده است؛ چراکه با پرداختی بسیار دقیق و جزئی‌نگر، نقشه سوران را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند و بعد به کناری می‌ایستد تا خواننده خود به قضاوت در باب این نبرد نفسگیر بین خیر و شر بنشیند. به تعبیر دیگر، ماجراهایی که در داستان «سوران سرد» اتفاق می‏‌افتد، بکر و دارای سوژه‌ای تازه است. نگاه نویسنده جانبدارانه نیست و همين رويكرد همدلی و همدردی خواننده را نيز برمی‌انگیزد.

 

«مرگ از من فرار مي‌كند» نوشته فرهاد خضري / انتشارات روايت فتح /  ۲۹۶ صفحه

«مرگ از من فرار می کند» داستان‌هایی شنیدنی از عارف بی‌نظیر جبهه‌هاست. داستان‌هایی از روزهایی که «مصطفی چمران» در آمریکا درس می‌خواند، از روزهایی که در لبنان می‌جنگید، از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود.

نامه‌های خواندنی مصطفی به خدا، داستان زندگی عاشقانه‌ی او با همسرش، روایت شجاعت‌ها و کرامات مصطفی از زبان همسر او، همرزمان و دوستانش در این کتاب آمده است.

سیر دلتنگی‌های چمران در آمریکا و فعالیت‌های اثر بخش او در کنار امام موسی صدر و دلگرمی‌های او در جبهه‌های جنوب، عاشقانه‌های او با خدا و شخصیت علمی او چنان در کنار هم زیبا نشسته است که از شخصیت او، شخصیتی ناب و کم‌نظیر ساخته است.

این کتاب دربردارنده‌ی دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در آمریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهه‌های ایران است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست.

 

«انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان / انتشارات بيان معنوي/ ۴۲۰ صفحه

کتاب‌های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده‌ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه‌ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت(ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه‌مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می‌تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

«رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز / نشر چکه / ۲۴ صفحه

شعر به کودکان کمک می‌کند که دنیای ناشناخته را کشف کنند. شعر به کودکان امکان می‌دهد که تخیل خود را در فضای بی ‌کران رها کنند. شعر به کودکان توانایی ساختن دنیا های تازه را می‌دهد.

این مجموعه از شعرهای ناصر کشاورز، شاعر صمیمی کودکان ایران، سرشار از بازیگوشی کودکانه است.این شعرها هم به کودکان لذت می‌دهد و هم ذهن آنان را به دنیاهای نو باز می‌کند.

چهار شنبه 22 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 15:12 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

برگزاري جشنواره کتابخوانی رضوی در استان زنجان

همزمان با دهه كرامت توسط كتابخانه هاي عمومي

به گزارش روابط عمومی اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان زنجان، جشنوارة کتابخوانی رضوی هرساله به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) و همزمان با دهه کرامت، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

 هدف از برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر مرتبط با فرهنگ رضوی است؛ مسابقه کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) می‌باشد.

نخستین ویژگی جشنواره این است که برخلاف سال‌های گذشته که تنها یک کتاب برای مسابقه معرفی می‌شد، امسال پس از بررسی‌های انجام شده، سه عنوان کتاب به شرح ذيل برای گروه‌های مختلف سنی انتخاب شد، تا تمامی افراد بتوانند با توجه به سن و توانمندی خود در مسابقه شرکت کنند.

 

کتاب «دوست مهربان کبوترها»، نوشته مجید محمدی، انتشارات بوستان کتاب (ویژه کودکان)؛

 

کتاب «اعترافات غلامان»، نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (ویژه نوجوانان)؛

 

 کتاب «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) » تألیف و انتشار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(برای جوانان و بزرگسالان).

 

کار توزیع کتاب‌ها و پوستر هاي جشنواره در کتابخانة هاي عمومي نهادی و مشارکتی سراسر کشور آغاز شده است.

 شایان ذکر است، هر سه عنوان کتاب مسابقه با حدود 65 درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت؛ همچنین فایل PDF کتاب‌ها نیز به زودی در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

 

کتاب‌ها و سؤالات این مسابقه از طریق کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و فایل PDF آنها نیز از طریق پرتال نهاد به آدرس www.iranpl.ir  در دسترس است؛

 علاقمندان شرکت در این مسابقه می‌توانند تا تاریخ 20 تیرماه 1395، پاسخنامه را به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی تحویل و یا به نشانی الکترونیک razavi@iranplir ارسال کنند.

لذا امکان شرکت در این مسابقه برای همه فارسی‌زبانان و مریدان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه السلام) در سایر کشورها نیز فراهم است.

 

لازم به ذكر است، آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

 

چهار شنبه 15 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 18:1 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

نمایشگاه بین المللی کتاب 95 تهران در بیست و نهمین دوره، از تاریخ 15 الی 25 اردیبهشت ماه 95 با شعار فردا برای خواندن دیر است در محل نمایشگاهی شهر آفتاب برقرار خواهد بود.

مجموعه شهرآفتاب توسط شهرداری تهران در جنوب پایتخت و در کنار مجموعه حرم امام خمینی و دانشگاه شاهد ساخته شده است.

مجموعه شهرآفتاب به مترو تهران نیز دسترسی دارد و بزرگترین ایستگاه مترو خاورمیانه در شهرآفتاب برپا شده است.

کشورهای شرکت کننده:

 ارمنستان، استرالیا، افغانستان، اوگاندا، ایتالیا، آذربایجان، آرژانتین، آلمان، بلژیک،  بوسنی و هرزگوین، تاجیکستان، تانزانیا، ترکیه، تونس، چین، ژاپن، صربستان، عمان، فرانسه، فنلاند، قبرس، کانادف، کنیا، کوبا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، مکزیک، مونته نگرو، نیجریه، واتیکان، هلند

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «هم روزنامه هم کلوچه»، «آنک آن یتیم نظر کرده»، «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» و «نیلوفر نیایش (نگاهی به زندگی و شخصیت امام سجاد علیه السلام)» را در قالب دومین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اردیبهشت 95 معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «هم روزنامه هم کلوچه» نوشته مریم هاشم‌پور، «آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار، «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری و «نیلوفر نیایش (نگاهی به زندگی و شخصیت امام سجاد علیه السلام)» نوشته حسین سیدی در قالب دومین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اردیبهشت 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

در این طرح ابتدا برای هر ماه 4 عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.

گفتنی است در این طرح هر ماه 4 کتاب در موضوعات عمومی از سوی نهاد ارائه می‌شود؛ معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود. هرچند در هر ماه 4 کتاب معرفی می‌شود،‌ اما تبلیغ و ترویج این کتاب‌ها تا پایان سال ادامه دارد و مجموعاً در طول سال جاری به لطف خدا 50 کتاب تبلیغ و ترویج خواهد شد.

خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان اردیبهشت‌ماه 1395 به شرح زیر است:

 

«هم روزنامه هم کلوچه» نوشته مریم هاشم‌پور / انتشارات امیرکبیر / 28 صفحه

 


شعرهای کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» را مریم هاشم‌پور سروده است. کتابی جذاب با شعرهایی دلنشین و تصاویری که حاصل تلاشهای خانم مریم حسن نژاد است. این کتاب دربرگیرنده 15 شعر ساده و کودکانه مانند چاله‌های آب، لنگه کفش نی‌نی، برف و بچه سوسک، کوکوی بابا، سه تا لیوان سه تا بشقاب، خروس خاله خانم، باد تند، ترانه ابرها و مادر است. کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» از سری کتابهای شکوفه می باشد که انتشارات امیرکبیر آنرا در قالب 28 صفحه مصور رنگی منتشر کرده است.

عنوان کتاب برگرفته از شعری زیر است:

همسایه ما پیرمردی است

یک دکه دارد توی کوچه

در دکه خود می فروشد

هم روزنامه هم کلوچه

 

**********

 

«آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار  / انتشارات سوره مهر /  632 صفحه

 

کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» حاصل تلاش‌ها و مطالعه و تحقیق محمدرضا سرشار در متون معتبر تاریخی مرتبط با زندگی و سیره پیامبر ‌اسلام(ص) است که در قالب داستانی و به لحنی شاعرانه به رشته تحریر درآمده است. این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری نظیر اثر برگزیده دومین جشنواره قصه‌های قرآنی، پیامبران و ائمه» شده است. بهره‌گیری قصه‌گوی قصه ظهر جمعه از تخیل در پرداخت احوال روانی شخصیت‌های فرعی و توصیف مکان‌ها و اشیاء نیز به وضوح در این کتاب مشهود است.

در فرازی از این کتاب می‌خوانیم:

گاهِ آزمایشی دشوار فرا رسیده بود. نیایت، عبدالمطلب، مردم را به پناه بردن به کعبه می‌خواند. او تا بیم از دل ایشان بَرَد،‌ قصه‌ی آن سه شاه پیشین یمن را می‌گفت که آنان نیز قصد کعبه را داشتند؛ لیک این مکان را نیافتند... در آن هنگامه‌ی هول و خطر اما، هیچ کس گوشی شنوا برای این سخنان نداشت.

برخی نیز او را پاسخ می‌گفتند. هر چه بود، آن شاهان خود عرب و از ما بودند. ولی این سیاه و حبشی است و بر عرب تعصبش نیست. دیگر اینکه، آنان پیل نداشتند. ابرهه پیلانی دارد ترسناک، چونان قلعه‌کوب‌های عظیم؛ و ما از آنها ایمن نیستیم.

 

**********

 

«جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری / انتشارات صدرا / 166 صفحه

 

کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نخستین بار در زمان حیات استاد مطهری، سال 1349 منتشر شده است. کتاب جاذبه و دافعه استاد مطهری را باید در ردیف مجموعه‌ای از آثار ایشان دانست که ذیل عنوان «سیره شناسی» قابل طبقه‌بندی هستند.


این اثر حکایتگر توانمندی استاد مطهری در امر تبلیغ به ویژه از حیث موضوع‌شناسی و نحوه معرفی ویژگی‌های امیرالمؤمنین(ع) است. و از این منظر کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» می‌تواند به مثابه الگویی در امر تبلیغ مورد توجه قرار گیرد.

 

کتاب، دارای پیشگفتار و مقدمه است و علاوه بر آن دو بخش دارد که در بخش اول، جاذبه علی(علیه السلام)، فلسفه، فایده و اثر آن، مورد بحث قرار گرفته است. بخش دوم کتاب به تبیین کیفیت دافعه امیرالمؤمنین(علیه السلام) از راه معرفی آنها که از سوی حضرت طرد شده‌اند، می‌پردازد.

استاد مطهری در این کتاب در پی اثبات این نکته است که علی(علیه السلام) شخصیتی دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد، باید همچون علی بن ابیطالب (علیه السلام) از جاذبه و دافعه برخوردار باشد. استاد البته به بیان ضرورتِ جاذبه و دافعه بسنده نمی‌کند؛ بلکه علاوه بر این، تلاش می‌کند کیفیت جاذبه و دافعه را نیز روشن نماید.

 

**********

 

«نیلوفر نیایش (نگاهی به زندگی و شخصیت امام سجاد علیه السلام)» نوشته حسین سیدی / نشر معارف / 516 صفحه

 

جلد ششم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده ‌معصوم(علیهم السلام)» مربوط به کتاب ارزشمند "نیلوفر نیایش" است.

این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، حماسه عاشورا، خطبه‌های انقلابی حضرت(علیه السلام)، اهمیت صحیفه سجادیه، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می‌شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

نویسنده برای نگارش این کتاب بیش از پانصد منبع دیده و از 229 تای آنها بهره گرفته شده است.

کتاب نیلوفر نیایش در قطع و طرحی زیبا و جذاب و در  516 صفحه توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.

 


همزمان با برگزاری آئین گرامیداشت دوازدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تمبر یادبود این روز با عنوان «با کتاب زندگی کنیم» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تمبر یادبود آئین گرامیداشت دوازدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان «با کتاب زندگی کنیم» با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه شانزدهم اسفند با حضور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سیدرضا صالحی‌امیری عضو هیأت أمنای کتابخانه‌های عمومی کشور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونین، مشاورین، مدیران کل، جمعی از کارشناسان و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شماری از مسئولین فرهنگی و اهالی نشر و رسانه رونمایی شد.
گفتنی است پس از رونمایی، آئین ممهور کردن تمبر مزبور و توشیح حاشیه آن نیز با حضور دبیرکل نهاد و میهمانان مراسم گرامیداشت دوازدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شد.

چهار شنبه 14 بهمن 1394برچسب:, :: 11:15 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

جهت دریافت سوالات مکتوب مسابقه به کتابخانه مراجعه کنید.

شنبه 5 دی 1394برچسب:, :: 11:49 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

هشتمین نشست کتاب‌خوان استان زنجان برگزار می شود.

هشتمین نشست کتاب خوان استان زنجان 14 دی ماه در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، هشتمین نشست کتاب خوان استان زنجان راس ساعت 16 عصر روز دوشنبه 14 دی ماه با حضور کتابخوانان،کتابداران،نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین حوزه کتاب و فرهنگ ، در محل سالن  اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می‌شود.

ثبت‌نام برای معرفی کتاب در جلسات نشست کتاب خوان نیز از طریق سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به نشانی  www.zanjanpl.ir امکان پذیر می باشد.

مهلت ثبت نام برای معرفی کتاب در هشتمین نشست کتاب خوان استان، تا سوم دی ماه می باشد.

كتاب خوان عنوان نشست هايي است كه به منظور به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده و با هدف ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در قالب معرفي كتاب برگزار ميگردد. اين جلسه در فضايي صميمي تلاش دارد تجربيات مطالعاتي افراد كتاب خوان را براي ساير علاقمندان كتاب و كتابخواني به اشتراك گذارد.

در جلسات نشست کتاب خوان کتابهای شاخص با موضوعات تاریخ، ادبیات، روانشناسي، شعر، قصه و رمان، كودك و نوجوان، سبك زندگي، انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، دين، طب و تغذيه و بهداشت عمومي، خانواده و ازدواج توسط کتابخوانان معرفی می شود.

هدف از برگزاري اين نشست ها نیز برپایی نهضتی در جهت رشد و ترويج فرهنگ كتابخواني در سراسر کشور؛ به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده ، ايجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، معرفي كتاب هاي مفيد و كاربردي، آشنايي با شيوه هاي استاندارد معرفي كتاب و ارتقاء و توانمند سازي كتابداران از طريق مطالعه می باشد.

در بیست و سومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب خانم عاطفه یارقلی به عنوان کتابدار نمونه شهرستان ابهر انتخاب و از زحمات ایشان در مراسمی که به همین منظور در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل گردید، تقدیر به عمل آمد.

 

 

شنبه 23 آبان 1394برچسب:, :: 12:50 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

ششمین جشنواره ( اهدای کتاب  ؛ اهدای دانایی )

اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان همزمان با بیست و سومین دوره هفته کتاب ، ششمین جشنواره اهدای کتاب ؛ اهدای دانایی را برگزار می نماید .

از عموم مردم فرهنگ دوست دعوت می شود در اقدامی ماندگار با اهدای کتاب به کتابخانه های عموی در ارتقاء فرهنگ مطالعه و غنی سازی منابع کتابخانه های عمومی سهیم باشند .

با اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی ، کتابهایتان را همه می خوانند .

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ابهر  برگزاری می نماید .نشست کتاب‌خوان  ویژه دفاع مقدس

نشست کتاب خوان ویژه دفاع مقدس سی ام شهریور ماه در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی حکیم هیدجی برگزار می گردد .

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ابهر ، نشست کتاب خوان دفاع مقدس 30شهریور راس ساعت 16  با حضور کتابداران،نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین حوزه کتاب و فرهنگ و مسوولین شهرستانی و محلی، در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی حکیم هیدجی برگزار می‌شود.

كتاب خوان عنوان نشست هايي است كه به منظور به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده و با هدف ترويج و تبليغ مطالعه در قالب معرفي كتاب برگزار مي گردد. اين جلسه در فضايي صميمي تلاش دارد تجربيات مطالعاتي افراد كتابخوان را براي ساير علاقمندان كتاب و كتابخواني به اشتراك گذارد.

آشنايي عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه ،ايجاد احساس نياز به مطالعه و فرهنگ سازي اين امر، نيازسنجي ذائقه مطالعاتي عموم مردم ، بهبود نگرش عموم مردم و كيفيت سبك زندگي ايشان در اثر مطالعات هدفمند و كاربردي از سیاستهای طرح کتابخوان می باشد.

هدف از برگزاري اين نشست ها نیز برپایی نهضتی در جهت رشد و ترويج فرهنگ كتابخواني در سراسر کشور؛ به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده ، ايجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، معرفي كتاب هاي مفيد و كاربردي، آشنايي با شيوه هاي استاندارد معرفي كتاب و ارتقاء و توانمند سازي كتابداران از طريق مطالعه می باشد.

شایان ذکر است در هر جلسه نشست کتابخوان تعداد 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف معرفی شده و  جلسات نشست کتابخوان استان زنجان نیز به صورت ماهانه و در روزهای چهاردهم هرماه با حضور علاقمندان در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی واقع در خیابان سعدی وسط برگزار می شود.

ثبت‌نام برای معرفی کتاب در جلسات نشست کتابخوان از طریق سایت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ابهر به نشانی  www.abharpl.irامکان پذیر می باشد.

 

چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, :: 9:44 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، پنجاه و هشتمین نشست کتاب‌خوان کشور عصر روز شنبه چهاردهم شهریور راس ساعت 16 با حضور کتابداران،نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین حوزه کتاب و فرهنگ و مسوولین و مقامات استان، در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می‌شود.
 
کتاب خوان عنوان نشست هایی است که به منظور به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می¬گردد. این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد.
آشنایی عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه ،ایجاد احساس نیاز به مطالعه و فرهنگ سازی این امر، نیازسنجی ذائقه مطالعاتی عموم مردم ، بهبود نگرش عموم مردم و کیفیت سبک زندگی ایشان در اثر مطالعات هدفمند و کاربردیاز سیاستهای طرح کتابخوان می باشد.
هدف از برگزاری این نشست ها نیز برپایی نهضتی در جهت رشد و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سراسر کشور؛ به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده ، ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، معرفی کتاب های مفید و کاربردی، آشنایی با شیوه های استاندارد معرفی کتاب و ارتقاء و توانمند سازی کتابداران از طریق مطالعهمی باشد.
شایان ذکر است در هر جلسه نشست کتابخوان تعداد 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف معرفی شده و جلسات نشست کتابخوان استان زنجان نیز به صورت ماهانه و در روزهای چهاردهم هرماه با حضور علاقمندان در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی واقع در خیابان سعدی وسط برگزار می شود.
ثبت‌نام برای معرفی کتاب در جلسات نشست کتابخوان از طریق سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به نشانی www.zanjanpl.ir امکان پذیر می باشد.


زمان و نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تاریخ سه‌شنبه سوم شهریور (03/06/1394) می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org کارت ورود به جلسه این آزمون را دریافت کنند.

داوطلبین شرکت در آزمون استخدامی 94 نهاد در صورت داشتن هرگونه پرسش در خصوص این آزمون و دریافت کارت‌های ورود به جلسه خود، می‌توانند در ساعات اداری با شماره تلفن‌های 88802171، 88940466 و 88802181 تماس بگیرند.

آزمون استخدامی 94 نهاد از طریق برگزاری آزمون مشترک فراگیر و به صورت کتبی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، روز جمعه 6 شهریور سالجاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

چهار شنبه 18 مرداد 1394برچسب:, :: 8:21 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده
پنجمین نشست کتاب خوان، چهارشنبه 14 مرداد ماه با حضور کتابداران، مسوولین استانی، نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین و علاقمندان به حوزه کتاب کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزارشد.
 
در این نشست 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط کتابداران کتابخانه های عمومی استان، کارشناسان ستادی اداره کل، فعالان رسانه ای، نویسندگان و شخصیت های علمی و فرهنگی معرفی و ارائه شد.

در این نشست دو کتاب با عنوان انسان 250 ساله توسط کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی و تاریخ بیهقی توسط عضو شورای اسلامی شهر هیدج معرفی شد.

انسان 250 ساله: بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین (ع)-تالیف: رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای- معرفی توسط : عاطفه یارقلی کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی ابهر
این کتاب مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی، مبارزاتی ائمه معصومین (ع) می باشد.
کتاب توسط یکی از کتابخوانان برجسته و نویسندگان مبتکر و خلاق یعنی رهبر معظم انقلاب نوشته شده است.
رهبر معظم انقلاب ، علی رغم فعالیت های سیاسی و فرهنگی قبل و بعد انقلاب و قبول مسئولیت های اجرایی مهم کشوری یکی از کتابخوانان برجسته و نویسندگان مبتکر و خلاق محسوب می شوند و  بر بسیاری از کتاب ها تقریظ می نویسند که این نشان اط علاقه وافر ایشان بر مقوله کتاب و کتابخوانی است.
این کتاب زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین (ع) را بیان کرده و نویسنده بر این نکته اشاره داشته که همه معصومین پس از وفات پیامبر (ص) تا زمان غیبت صغری یک هدف واحدی را با تاکتیک های متفاوت دنبال کرده اند.
زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین (ع) ،طی 17 فصل در این کتاب معرفی شده و کتاب در سال 1390 توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر شده است.
نگرش کاملا ابتکاری و خلاقانه به موضوع زندگی ائمه،منسجم بودن متن ، رعایت اصول نگارشی، ارجاعات و پانویسهای دقیق، کاوش بعد جدیدی از مبحث زندگانی ائمه، ارائه مطالب متقن و مستند در جای جای کتاب، بیان شیرین و جذاب و پرهیز از هر نوع مطالب تکراری از ویژگیهای برجسته و شاخص کتاب می باشد.
چند جمله بسیار ارزشمند از متن کتاب :
زندگی ائمه علی رغم تفاوت های ظاهری ، در حقیقت زندگی مستمر یک انسان 250 ساله است .
دین از سیاست جدا نیست ، هدف همه ی انبیا تشکل حکومت اسلامی بوده است .
مسئله غدیر نشانه ی جامعیت اسلام است .
انتظار یک عمل است ، بی عملی نیست .
اگر خطر انحراف اصل اسلام را تهدید کرد،یک حرکت انقلابی از هر واجبی واجب تر است.
 
 
تاریخ بیهقی: نوشته خلیل خطیب رهبر - معرفی توسط محمد نقی عسگری، فعال ادبی و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهر هیدج شهرستان ابهر
تاریخ مسعودی معروف به تاریخ بیهقی یکی از آثار بسیار ارزشمند و گرانبهای نثر فارسی و نمودار کمال دانش و بینش و هنر نویسندگی تاریخ نگار نامدار ایران ابوالفضل محّمد بن حسین بیهقی دبیر است .
بیهقی دبیر سلطان محمود بنیابت ابو نصربن مشکان و پس از آن دبیر دیگر سلاطین آل محمود و کتاب او که بخش اندکی از تمامی آن بدست ما رسیده و بخش اعظم آن در گذر زمانه نابود شده است آیینه ی تمام نمای یکی از دورانهای تاریخی کشور و مردم ما می باشد.
نویسنده در فصول مختلف کتاب وقایع گوناگون دوران سلاطین آل محمود را به رشته ی تحریر در آورده است و در لابلای آن قصه های عبرت انگیزی از دیگر دورانها نیز نقل کرده است.
 از سی مجلّدی که بیهقی با شیوه ای علمی و بسیار دقیق نگاشته است امروز ما کمتر از 6 مجلد را در دست داریم اماّ آنچه که به دست مارسیده است خود گنجی عظیم است.
 اهمیت تاریخی این کتاب تنها در آن نیست که قسمتی از مهمترین حوادث سیاسی دوره ی غزنوی درآن نگارش یافته بلکه بیشتر از باب روش کار مولف و اتقان و صحت مطالب و دقّت بیهقی در نقل حوادث و استفاده وی از مدارکی است که مقام در باری او در اختیارش نهاده بود.
 او خود در این باره گفته است «امّا غرض من آنست که تاریخ پایه ای بنویسیم و بنایی بزرگ افراشته گردانم .
بیهقی در تألیف کتاب خود فقط به ذکر حوادث سیاسی و درباری و دقت در نقل آنها نظر نداشت بلکه کتاب او از جهت دیگری هم مهم است و آن ذکر بسیاری از رسوم و عادات زمانه است که به مناسبت آورده ، و نیز آوردن اطلاعات ذی قیمتی در باره ی شعر او نویسندگان و اشاره به بسی از وقایع و حوادث تاریخی که مربوط به دوره ی عزنویان نیست و نویسنده به مناسبت بدانها اشاره کرده است.
 سبک نگارش کتاب بسیار زیبا و اثر گذار است گویی نویسنده جملات را بسیار تراش داده تا در زیباترین شکل ممکن نگاشته شود .
به اعتقاد پژو هندگان و اهل فن تاریخ نگاری ، بیهقی شیوه ی دقیق علمی را در نگاشتن تاریخ بکار برده و این حاصل سالیان طولانی مطالعه و فراهم آوردن مقدمات کاربوده است .
 او از آغاز کار در دیوان رسالت عزنوی مقدمات این کار بزرگ را فراهم آورده و به مطالعه کتب معتبر تاریخی اهتمام ورزیده و سالها به ثبت و ضبط وقایع روزانه و تعلیق و یاداشت کردن آنها بر تقویمها پرداخته  است.
سبک نگارش او نیز نسبت به پیشینیان تازگی دارد و نمونه ی خوبی از بهترین روش نگارش فارسی و آثار منشیان در باری در قرن پنجم هجری است اطناب و استشهاد و تمثیل و دقت در توصیف و قبول تأثیرات بسیار از ادب عربی و به کاربردن لغات عربی به میزان بیشتری از آنچه تا اوایل قرن پنجم معمول بوده از اختصاصات نثر بیهقی در این کتاب است. 
 
سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, :: 16:21 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

 

برگزاری نشست کتاب‌خوان در استان زنجان

 

سلسله نشست به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده «کتاب‌خوان» در استان زنجان برگزار می شود.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، سلسله نشست به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده «کتاب‌خوان» عصر چهارشنبه چهاردهم مرداد با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه، اساتید کتابداری و فعالین حوزه کتاب در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می‌شود.

 

كتاب خوان عنوان نشست هايي است كه به منظور به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده و با هدف ترويج و تبليغ مطالعه در قالب معرفي كتاب برگزار مي گردد. اين جلسه در فضايي صميمي تلاش دارد تجربيات مطالعاتي افراد كتابخوان را براي ساير علاقمندان كتاب و كتابخواني به اشتراك گذارد.

 

ثبت‌نام برای معرفی کتاب در این نشست از روز چهارشنبه 31 تیر آغاز شده و علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام جهت معرفی کتاب در این نشستها می‌توانند به سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به نشانی  www.zanjanpl.ir مراجعه کنند.

 

آشنايي عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه ،ايجاد احساس نياز به مطالعه و فرهنگ سازي اين امر ، نيازسنجي ذائقه مطالعاتي عموم مردم ، بهبود نگرش عموم مردم و كيفيت سبك زندگي ايشان در اثر مطالعات هدفمند و كاربردي از سیاستهای طرح کتابخوان می باشد.

 

هدف از برگزاري اين نشست ها نیز برپایی نهضتی در جهت رشد و ترويج فرهنگ كتابخواني در سراسر کشور؛ به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده ، ايجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، معرفي كتاب هاي مفيد و كاربردي، آشنايي با شيوه هاي استاندارد معرفي كتاب و ارتقاء و توانمند سازي كتابداران از طريق مطالعه می باشد.

 

گفتنی است پیش از این نشستهای به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده «کتاب‌خوان» در روزهای بیست و هفتم خرداد، چهارم و سی و یکم تیر در استانهای تهران ، قم و گلستان برگزار شده است.

 در هر جلسه نشست  کتابخوان تعداد 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف معرفی می شود.

 

شایان ذکر است جلسات نشست کتابخوان استان زنجان به صورت ماهانه و در روزهای چهاردهم هرماه با حضور علاقمندان در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی واقع در خیابان سعدی وسط برگزار خواهد شد.

یک شنبه 28 دی 1393برچسب:, :: 16:29 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

حضور اعضای انجمن در جلسه عصر کتاب کتابخانه سهروردی با موضوع بررسی احوال و آثار حکیم هیدجی

شنبه 1 آذر 1393برچسب:, :: 8:1 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

 حضور کتابداران و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی در مدارس

 

بازدید مدارس از کتابخانه و آشنای با فعالیتها و خدمات آن

 

برگزاری سوگواره شعر عاشورایی و تجلیل از اعضای نمونه کتابخانه

 

حضور شهردار و شورای اسلامی در کتابخانه و تقدیر از کتابداران

 

حضور کتابداران در سالن تربیت بدنی و اهدای جوایز به ورزشکاران کتابخوان

 

نمایش فیلم برای کودکان

 

برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع کتاب و کتابخوانی

 

سایر فعالیتها:

  • برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب کربلا مبارزه با پوچی ها،
  • برگزاری دو مورد مسابقه حضوری در مدارس و اهدای جوایز به برندگان
  • عضویت رایگان
  • برگزاری جشنواره اهدای کتاب
  • تهیه و نصب پلاکارد در خصوص هفته کتاب
  • تهیه بروشور و توزیع آن در بین مدارس

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره کتابخانه

کتابخانه عمومی حکیم هیدجی تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1375 و باهدف اطلاع رسانی به عموم مخاطبین شروع به کار کرده است. تلفن: 02435752101 آدرس: خیابان امام خمینی - خیابان ملت- کتابخانه عمومی حکیم هیدجی کدپستی: 43876-45731
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب خانه ی عمومی حکیم هیدجی و آدرس khakim.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 671
بازدید کل : 97522
تعداد مطالب : 256
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1